İÇ TETKİK

 

TETKİK NEDİR?

         Kalite ile ilgili faaliyetlerin ve sonuçlarının planlanan düzenlemelere uyup uymadığının,bu düzenlemelerin amaca ulaşmak için uygun olup olmadığının, bu düzenlemelerin etkin olarak uygulanıp uygulanmadığının, sistematik, tarafsız, dokümanlara ve beyanlara dayanılarak, incelenmesidir.

 

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ TETKİKİ

Ø     Kuruluşun dokümante edilmiş prosedürlere uygun çalışıp çalışmadığını      doğrulamak,

Ø     dokümante edilmiş prosedürlerin ve bunlara uygun olarak yapılan faaliyetlerin etkinliğini tespit etmek,

Ø     kalite yönetim sistemindeki zayıf noktaları, uygunsuzlukları ve iyileştirmeye açık alanları belirlemek,

Ø     personelin iyileştirme faaliyetlerine katkısını sağlamak amacıyla iç tetkik faaliyetleri;

Ø      ilgili prosedürlere uygun olarak, kuruluşun bir bölüm veya prosesinin belirli bir plan çerçevesinde, belirli yetkiye sahip, eğitilmiş personel tarafından incelenerek mevcut uygun veya uygunsuzluk durumlarının tespit edilmesi ve raporlanması faaliyetlerinin bütünüdür.

 

Tetkikte Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

 

Ø     Tetkik esnasında tüm dokümanların incelenmesi mümkün değildir. Bundan dolayı tetkikte yalnızca seçilmiş konular incelenebilir. Tetkik görevlilerinin tetkik öncesi bu örneklenme yöntemini açıklaması gerekir.

Ø     Tetkik edilen faaliyetten doğrudan sorumlu olanların kendi faaliyetleri ile ilgili tetkik yapmaları uygun değildir.

 

Bir tetkikte objektif delillerin sağlanması için belirlenen şartlara göre kanıtların incelenmesi gerekir. Belirlenmiş şartlar şunlardır:

1.     Sözleşmeler: Müşteri tarafından organizasyona bildirilen bu tür gerekler önceliklidir ve bu şartlar tetkik esnasında dikkate alınabilir.

2.     Kalite Sistem Şartları:Bu dokümanlarda belirlenen şartlar, kuruluşun yönetimi tarafından uygulanan standartlar esas alınarak belirlenen gerekler olup, bu nedenle tetkik yapılmasında dayanak sağlar.

3.     Kalite Yönetim Sistemi Standartları: Bir kuruluşun böyle bir standarda uygunluk istemesi halinde, kuruluşun sisteminin bu standardın gereklerini karşılaması gerekir.

4.     Yasal Şartlar: Yasal şartların uygulanması zorunlu olduğundan dolayı tetkik esnasında dikkate alınmalıdır.

5.     Belgelendirme Kuruluşunun Kuralları

 

 

 

TETKİK TİPLERİ

 

1. İç Tetkik

1.1. Birinci Taraf Tetkiki

2. Dış Tetkik

2.1. İkinci Taraf Tetkiki

2.2. Üçüncü Taraf Tetkiki

 

TETKİK TİPLERİ

 

 

1. TARAF: Kuruluşun kendi sistemini tetkik etmesi (İç Tetkik).

2. TARAF: Kuruluşun tedarikçilerini tetkik etmesi.

3.TARAF:Kuruluşun tarafsız bir belgelendirme kuruluşu tarafından tetkik edilmesi.

 

1. TARAF TETKİKLERİN SEBEPLERİ

         Uygulanan Yönetim Sistem standardının gereği olarak,

         Yönetim tarafından kullanılacak bir kontrol mekanizması olarak,

         Çalışanların sisteme dahil edilmesi için,

         İyi iletişim ve bildirim için,

         Çalışanların bilinçlenmesine yardımcı olması için,

         Sürekli gelişmeyi sağlamak için,

kullanılabilir.

 

NEDEN KALİTE TETKİKLERİ YAPILIR?

 

Ø     Yönetime araç olması, tarafsız değerlendirme esası ile gerçek verilerin sağlanmasına yardımcı olur.

Ø     Kalite sisteminin gelişmesine yardımcı olur.

Ø     Kalite sisteminin uygun ve etkin unsurlarını tespit amacıyla yapılır.

Ø     Kuruluşun hedeflerine ulaşmasında yardımcıdır.

Ø     Uygunsuzlukların azaltılması, önlenmesi için objektif delil sağlar.

Ø     Kaliteye ulaşmak için uygun hazırlıkların yapıldığı konusunda güvence sağlar.

Ø     Ürünlerin kullanma uygun ve kullanıcı için güvenli olduğu konusunda güvence sağlar.

Ø     Kanunların ve mevzuatın yerine getirildiği konusunda güvence sağlar.

Ø     Gelişme için imkanların belirlenmesine yardımcı olur.

Ø     Yönetim sistemlerinin statüsü, prosedürleri, metotlar ve eğitim imkanları hakkında önyargılı düşünceleri düzeltir.

Ø     Dokümanların yeterliliği ve takibi konusunda güvence sağlar.

Ø     Haberleşmeyi geliştirir, üst yönetime doğrudan rapor sağlar.

Ø     Sözleşme şartlarının yerine getirilebilirliliğinin doğrulanmasını sağlar.

Ø     Kalite sisteminin etkinliğinin doğrulanmasını sağlar.

Ø     Tetkike taraf personele faydalı bir eğitim olur.

Ø     Çalışanların uyguladıkları faaliyetlerle ilgili sorumluluklarının geliştirilmesine yardımcı olur.

About these ads